Budowa drogi gminnej w miejscowości Grabnik
Inwestor:
Gmina Krasnobród ul. 3 Maja 36 22-440 KrasnobródProjektant:
mgr inż. Damian ŁokajTryb postępowania:
ZRID - Zezwolenie na realizację inwestycji drogowejStatus konsultacji:
ZamkniętyZałożenia projektowe:
Kategoria ruchu – KR3
Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu na nawierzchnię – 115 kN
Pojazd miarodajny – ciągnik siodłowy z przyczepą
Kl. Tech. – Z
Warunki gruntowe: proste
Grupa nośności podłoża gruntowego: G3
Wskaźnik nośności CBR po 4 dniach nasączenia wodą: 2,5%
Wtórny moduł odkształcenia podłoża gruntowego: 32,9 MPa
Głębokość przemarzania hz: 1,0m
Warunek mrozoodporności: 0,60 hz
Min. grubość konstrukcji nawierzchni ze względu na mrozoodporność powinna wynosić: 60 cm
Prędkość projektowa : 40 km/h
Rozwiązania projektowe:
Projektowany odcinek drogi dostosowano do ukształtowania terenu istniejącego tak, aby w stopniu jak najmniejszym ingerować w krajobraz. Zaprojektowano budowę drogi gminnej klasy Z o długości 3282,08 m od skrzyżowania z drogą powiatową nr 3260L do skrzyżowania z drogą powiatową nr 3264L o stałej szerokości 6,0m oraz długości 258,51 m o stałej szerokości 5,0m. Wzdłuż drogi gminnej zaprojektowano obustronne pobocza ulepszone o szerokości 1,0m. Projektowany odcinek drogi składa się z odcinków prostych jak i również z odcinków krzywoliniowych. W miejscach koniecznych na łukach poziomych zastosowano poszerzenia wynikające z warunków technicznych. Zaprojektowano dwa skrzyżowania z drogami powiatowymi stosując łuki poziome od 8,0 do 12,0m oraz zaprojektowano dwa skrzyżowania z istniejącą drogą gminną stosując łuki poziome od 8,0 do 12,0m. Nawierzchnię zjazdu indywidualnego zaprojektowano z mieszanki mineralno-asfaltowej o zmiennej szerokości. Łuk poziomy przy zjeździe indywidualnym zaprojektowano łuki o promieniu od 3,0m do 5,0m. Szczegółowe rozwiązanie zjazdu indywidualnego znajduje się w części rysunkowej. Pod zjazdami publicznymi i indywidualnymi zaprojektowano przepusty z rur HDPE o średnicy 60cm zakończone skosem 45o. Natomiast przepusty pod drogą gminną zaprojektowano o średnicy 100cm z rur HDPE wraz ze ścianką czołową. Na fragmentach drogi gminnej zaprojektowano umocnienie skarpy wykopu płytami betonowymi o wymiarach 50x50cm oraz korytka betonowe muldowe.
NAJWYŻSZY CZAS NA TĄ DROGĘ. JADĄC DO JACNI NIE BĘDĘ MUSIAŁA JECHAĆ NA OKOŁO. MI SIĘ TEN POMYSŁ PODOBA
Droga jest ok. Tylko czy Szanowny Pan Burmistrz zmieni Plan tak jak kiedyś do obiecał.
W końcu gmina pomyślała i o nas. Niech ktoś powie tylko kiedy dostaniemy pieniądze za zabrane działki?
Uwagi do założeń projektowych:
1. Należy ujednolicić szerokości projektowanych zjazdów indywidualnych do min. 5,00 m szerokości, z łagodniejszymi promieniami skrętu (dotyczy zjazdów o najniższych parametrach projektowych, tj. 4,00 m szerokości i R = 3).
2. Projektowane zjazdy indywidualne od km 3+101,9 do km 3+202,3 (łącznie 3 zjazdy) powinny zostać poszerzone do min. 6,00 m szerokości, z uwagi na przewidziane do realizacji w tym kilometrze bariery energochłonne. Aktualny stan projektowy będzie uniemożliwiał wjazd np. ciągnika rolniczego z podwieszonym agregatem rolniczym, kombajnu zbożowego.
3. Projektowane zjazdy (w tym przepusty) powinny charakteryzować się odpowiednią nośnością – obecnie dla dużych maszyn rolniczych, a w przyszłości dla rozbudowy miejscowości Grabnik – np. transport materiałów budowlanych dla nowej zabudowy.
Proszę o informację jaka będzie nośność przepustów z rur HDPE o średnicy 60 cm?
Ważne : należy rozważyć budowę przepustów o większej średnicy, z uwagi na możliwość szybkiego zamulenia. Szczegóły problemu opisane są w pkt. 4.
4. Proszę o informacje w jaki sposób będzie rozwiązana kwestia spływu wód opadowych i roztopowych z północnego stoku działek sąsiadujących z drogą. Wzdłuż drogi (po jej południowej stronie) nie jest przewidziany rów odwadniający (a przynajmniej nie wynika to jednoznacznie z projektu). Od fabryki do lasu (w km 2+630,0 – 2+980,0) działki po południowej stronie drogi są uprawiane rolniczo, więc struktura gleby jest luźna / niestabilna.
Taki stan może powodować zamulenia drogi (szczególne w okolicach projektowanych zjazdów).
Ważne: zjawisko takie wielokrotnie zaobserwowano w terenie.
5. Z jakich przesłanek wynika konieczność budowy tak szerokiego rowu/skarpy np. w km od 2+900,0 – 3+284,58?
6. Czy projekt przewiduje, aby rów przydrożny odbierał wody opadowe / roztopowe z obszaru działek Nativiana Roztocze Sp. z o. o.? Czy będą wprowadzone separatory substancji ropopochodnych?
Szanowny Panie dziękujemy za Pana uwagi.
Chciałby się odnieść do Pana wątpliwości:
1. Zjazdy indywidualne o szerokości 4,0 m oraz promieniem R=3,0m w zupełności wystarczą dla użytkowania nieruchomości przy podkreśleniu, że projektowane zjazdy są zjazdami dodatkowymi ponieważ każda działka jest skomunikowana z istniejącą drogą gminną.
2. Wszystkie powyższe pojazdy będą poruszały się tak jak do tej pory czyli poprzez istniejące zjazdy do przedmiotowych nieruchomości.
3. Średnica przepustów jak i wytrzymałość została dobrana na podstawie warunków terenowych oraz zlewni wód opadowych.
4. Zaprojektowano przekrój drogi w taki sposób, aby wody opadowe były kierowane do projektowanych rowów oraz przepustów i w dalszej kolejności do studni chłonnych.
5. Zaprojektowany rów ma standardową szerokość czyli 40 cm , a skarpa wynika z konieczności połączenia się z drogą powiatową.
6. Wody opadowe /roztopowe z obszaru działek Nativiana Roztocze Sp. z o. o. bezwzględnie powinny być odprowadzane przez spółkę a nie poprzez drogę publiczną. Projektowana droga gminna nie będzie odbierała wód opadowych z terenów zagospodarowanych zgodnie z przepisami art. 234 ustawy prawo wodne.
Proszę o uwzględnienie zjazdu na działkę nr 11/2 (tj. ok. 2+100).
Najbardziej korzystnym umiejscowieniem zjazdu będzie środek działki (na brzegu zagajnika na tej działce), ponieważ od strony zachodniej w tym obszarze przy dużych opadach zbiera się woda.
Zjazd powinien być prostopadły do jezdni i mieć szerokość ok. 5m.
Przedmiotowa działka jest działką rekreacyjno-budowlaną .
Od strony północnej do tej działki znajdują się 2 działki innych właścicieli i nie ma możliwości dojazdu do drogi gminnej biegnącej przez wieś.
Dlatego też proszę o uwzględnienie mojej prośby.
Z poważaniem Chrzanowski.